Showing posts with label Personal. Show all posts
Showing posts with label Personal. Show all posts

Thursday, October 8, 2009

Happy Belated Birthday Miss Qistina



Timeless Friendship


Do you remember the time?
Trekked forests; mountains climb.
Witnessed gorgeous sight,
Friendship smiles, true delight.

Made it through, many years,
Mutually conquered, deepest fears.
Trials, tested, on occasion,
Inner struggles, surprise invasion.

Growth and change, rarely predict,
Our friendship, time has picked.
Moments frozen; timeless bond,
A birthday wish shines beyond.


Dear Miss Qistina

I hope all your dreams come true, for friends like you, in this world are few.

Wednesday, September 2, 2009

A Very Special Birthday Wish

Yesterday was my birthday, and I would like to convey my deepest appreciation to my friends whom has wished me good luck and good wishes. Tetapi, dalam banyak-banyak birthday wishes tu, ada satu birthday wish that I received via sms. Actually I did not expect something like that, and I was a bit surprised when I received it. Surely the sms has made my day......and I thank you very much for remembering........

Tuesday, September 1, 2009

Selamat Hari Jadi......

Hari ini, genap sudah usia aku yang ke ......2 tahun. Cepatnya masa berlalu, tak sedar yang diri ini makin bertambah dewasa. Semoga dengan ulang tahun kelahiran kali ini, yang sentiasa diiringi dengan hari ulang tahun kemerdekaan negara, di harapkan diri aku ini bertambah matang, bertambah kesabaran dan dilimpahi dengan keberkatan serta di murahkan rezeki dan dipanjangkan usia. Terima kasih pada Anisah, Cik Nor, Fae, K Lia, K Yati dan Miss Q yang awal-awal pagi telah menyampaikan ucapan hari jadi. Pada rakan yang nun jauh di sana, Selamat Hari Jadi jugak (sebab duduk jauh maka tak dapatlah kita celebrate sekali.. hehehehe).


Kemerdekaan ke-52

Selamat Menyambut kemerdekaan negara kita yang ke - 52.....

(to be continued)

Ramadhan 2009

Hari ni hari kesebelas kita berpuasa. Esok dah masuk hari keduabelas. Hampir separuh dari bulan Ramadhan telah kita lalui.

Setelah hampir 3 minggu tidak menjenguk blog saya ni, di sini ingin saya ucapkan Selamat Berpuasa pada semua.

Semoga
kita semua dapat menjalani ibadah ini dengan penuh kesabaran and moga dilimpahi segala rahmat dan keberkatan daripadaNya, Insya Allah.

Wednesday, August 19, 2009

Sensitive nya tiba-tiba .............

Hari ni, tak semena-mena aku menangis macam tak makan setahun. Selalu aku ni boleh di ajak bergurau....apa-apa pun boleh la nak gurau ....tapi tadi memang aku terasa sangat....sebab apa aku sendiri pun tak tau....kakak-kakak ngan adik-adik semua heran sebab selalunya aku tak macam tu.........last-last makan tak habis sebab terlalu sedih yang amat sangat.....menangis teresak-esak kat bahu Fae.....

*tq Fae for lending me your shoulder to cry on*

Tuesday, August 11, 2009

Congratulations!


Congratulations to my ex-student Niza and husband Aidil Fadzli (Aidil ni punyer la suka ngan Niza since primary school lagi)
on their newborn second baby girl
BORN 11th AUGUST 2009

Sunday, August 9, 2009

Congratulations!

Congratulations to Khairiah @ Ayong and husband Azizul on their first newborn baby boy
MUHAMMAD THAQIF
BORN 7 th AUGUST, 2009.....
Wah cantik IC number.....090807-10-.......(7/8/09)

Tagged by Muz

1. Nama timangan anda......
Actually tak der la pulak nama timangan ni......just my sisters and brothers called me Kak Inah. my nieces and nephews panggil Ayong....yang umur setahun setengah tu panggil ayam....

2. Anda seorang yang .......
Introvert. I don't like being in the company of so many people...merimaskan, that is why I tak suka g pasar...saya pandai simpan rahsia, suka pendam perasaan..... suka tolong orang sampai kadang-kadang pertolongan itu menyusahkan diri sendiri....

3. Insan yang teristimewa.....
My family, my dear friends, my nieces and nephews.....Qistina......sapa lagi yer....I think you know sapa la Muzlia....

4. Lagu kesukaan.........
All songs by our own King of Pop, Jamal Abdillah.....Anuar Zain's slow number and of course...the one and only rising star second single 'Bermula Semula'....Idris.....(kalau tak kenal p tanya Muz..hehehehehe)

5. Makanan kesukaan.....
Yang Mak Hajah masak semua sedap.....Italian food.....udang....udang....udang.....

6. Sikap yang buat anda stress.....
Sambung keje orang yang tak siap, esok nak buat hari ni baru bagi tau, people with disparaging attitude....

7. Warna kegemaran......
All colours......tapi la ni kena lebihkan warna hitam.......

8. Benda yang mesti ada dalam beg.....
Wah, sesapa tengok dalam beg saya mesti pitam.....pen, lipstick, face powder, tisu, handphone, kunci kete, wallet, chewing gum, perfume, hand and body lotion...and the list go on...

9. Kali terakhir anda menangis....
Masa tengok citer Talentime kat ABO Astro Channel 952 ....

10. Tag untuk 6 rakan anda....
First time nak tag ni......Liea, Jaja, Hidayat, Hana, Ate Reezy, Love.....

A Brief Meeting With Amoy

29 July, 2009 ~ Wednesday

During my recent trip to Langkawi, I had a brief meeting with Amoy and her cute and adorable second son, Hfiy.(Anak sulung Amoy p mengaji time ni, so she has to cut the meeting short). Amoy is my cyber friend and has been staying in Langkawi for almost five years. She is married and her husband is currently working as a chef at Westin Hotel, Langkawi. We have known each other for almost 3 years and it was our first meeting. Hopefully next time boleh jumpa Amoy lama sikit...

Amoy and her adorable son

Friday, August 7, 2009

Today

At 12hr 34 minutes and 56 seconds on the 7th of August this year, the time and date will be 12:34:56, 7/8/9 = 123456789.....hmmmmmm

Wednesday, August 5, 2009

A Very Special Gift

About two weeks ago, my student Amira gave me this. You know, being a teacher ni banyak cabarannya, lebih-lebih lagi bila kita ngajar murid zaman cyber ni. Apa yang penting for a teacher is that each of her students jadi insan yang berakhlak mulia, hormat menghormati and menafaatkan ilmu yang dah di beri. So, when Amira came into the staff room that day and hand me this, I was dumbfounded, but at the same time, very proud of her. Tiada apa yang lebih membanggakan seorang guru itu apabila muridnya menghargai seorang insan bergelar guru walaupun dengan ucapan "Terima Kasih Cikgu".

Pergi

1st August, Sat. 2009 ~ I missed the opportunity to watch Talentime movie by the late storyteller Yasmin Ahmad at the theater. So I tengok cerita ni kat Astro Box office Channel 952. I was taken with all of her movies soudtrack and dalam film ni, semua lagu best-best belaka. Before this, I dengar jer lagu Aizat 'Pergi' in Bahasa Melayu, but never had the chance to fully listen and indulge in the movie itself. Apart from Aizat's version of I Go by Pete Teo, (English version) another poignant number is O Re Piya by Rahat Fateh Ali Khan and Angel , by Atillia. Malaysia, whether we realized it or not, has just lost one icon it can be proud of. But, her legacy lives on.





Sayu terpisah
Hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
Berhembus angin rindu
Begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu
Hujan lebat mencurah kini
Bagaikan tiada henti
Kaulah laguku kau irama terindah
Tak lagi ku dengari
Kau pergi....pergi...
Sepi tanpa kata
Terdiam dan kaku tak daya ku lupa
Apapun kata mereka
Biarpun kenangan berbunga di ranting usia


Monday, August 3, 2009

Like Mother Like Daughter....

Before I tell my experiences with my friends and students in Langkawi, I have something else to share...

I OWE MY MOTHER

1. My mother taught me
TO APPRECIATE A JOB WELL DONE
"If you're going to kill each other, do it outside, I just finished cleaning"

2. My mother taught me
RELIGION
"You better pray that will come out of the carpet"

3.My mother taught me about
TIME TRAVEL
" If you don't straighten up, I'm going to knock you into the middle of next week!"

4. My mother taught me
LOGIC
"Because I said so, that's why"

5. My mother taught me
MORE LOGIC
"If you fall out of that swing and break your neck, you're not going to the store with me "

6. My mother taught me
FORESIGHT
"Make sure you wear clean underwear, in case you're in an accident"

7. My mother taught me
IRONY
"Keep crying and I'll give you something to cry about"

8. My mother taught me about the science of
OSMOSIS
"Shut your mouth and eat your supper"

9. My mother taught me about
CONTORTIONISM
"Will you look at that dirt on the back of your neck!"

10. My mother taught me about
STAMINA
"You'll sit there until all that spinach is gone"

11. My mother taught me about
WEATHER
"This room of yours looks as if a tornado went through it"

12. My mother taught me about
HYPOCRISY
"If I told you once, I've told you a million times. Don't exaggerate!".

13. My mother taught me the
CIRCLE OF LIFE
"I brought you into this world, and I can take you out"

14.My mother taught me about
BEHAVIOUR MODIFICATION
"Stop acting like your father!"

15. My mother taught me about
ENVY
"There are millions of less fortunate children in this world who don't have wonderful parents like you do".

16. My mother taught me about
ANTICIPATION
"Just wait until your father gets home!"

17. My mother taught me about
RECEIVING
"You're going to get it when you get home!"

18. My mother taught me about
MEDICAL SCIENCE
"If you don't stop crossing your eyes, they're going to get stuck that way"

19. My mother taught me about
ESP
"Put your sweater on, don't you think I know when you are cold"

20. My mother taught me
HUMOUR
"When that lawn mower cuts off your toes, don't come running to me"

21. My mother taught me
HOW TO BECOME AN ADULT
"If you don't eat your vegetables, you'll never grow up"

22. My mother taught me
GENETICS
" You're just like your father"

23. My mother taught me my
ROOTS
"Shut the door behind you. Do you think you were born in a barn?"

24. My mother taught me
WISDOM
"When you get to be my age, you'll understand"

25. My mother taught me about
JUSTICE
"One day when you have kids, I hope they turn out just like you"

~There you have it. Dalam banyak-banyak tu, yang selalu I kena nombor 11, but for my brother and sisters, I rasa yang betul-betul kena batang hidung depa is number 25, hehehehe~

:Article credited to Ate Reezy: Salamat ate, miss na miss kita:
































































































































































































































































































































































































































































Monday, July 27, 2009

Rahsia Di Sebalik Bulan Kelahiran dan Pasangan.....

Kalau anda dilahirkan pada 1hb, 10hb, 19hb, 28hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no. 1
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.

Kalau anda dilahirkan pada 2hb, 11hb, 20hb, 29hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no. 2
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan.. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda adalah no.2, 5, 9.

Kalau anda dilahirkan pada 3hb, 12hb, 21hb, 30hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no. 3
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.

Kalau anda dilahirkan pada 4hb, 13hb, 22hb, 31hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no. 4
Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang.. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.

Kalau anda dilahirkan pada 5hb, 14hb, 23hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no..5

Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang kelakar di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2, 9.

Kalau anda dilahirkan pada 6hb, 15hb, 24hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.6
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.

Kalau anda dilahirkan pada 7hb, 16hb, 25hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no. 7
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no..2.

Kalau anda dilahirkan pada 8hb, 17hb, 26hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no..8
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah.. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.

Kalau anda dilahirkan pada 9hb, 18hb, 27hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.9
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6.

~credit to frizz's~



Monday, July 20, 2009

Bulan Kelahiran dan Sifat Anda:September


* Sangat bersopan santun & bertolak ansur. * Sangat cermat, teliti & teratur. * Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik. * Pendiam tapi pandai bercakap. * Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati. * Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur. * Kerja yang dilakukan sangat sempurna. * Sangat sensitif yang tidak diketahui. * orang yang banyak berfikir. * Daya pentaakulan yang baik. * Otak bijak & mudah belajar. * Suka mencari maklumat. * Kawal diri dari terlalu mengkritik. * Pandai mendorong diri sendiri. * Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia. * Suka sukan, hiburan & melancong. * Kurang menunjukkan perasaannya. * Terluka hatinya sangat lama disimpan. * Terlalu memilih pasangan. * Sukakan benda yang luas. * Bersistematik

~Actually, when we start taking quizzes like this, we have to accept the fact that there are sifat-sifat yang sometimes we would say.....la, betul ker aku macam ni....and so on...we are in denial of our true nature and hikmahnya ialah muhasabah diri, buang jer la mana yang tak baik dan yang mendatangkan mudarat~

Cerita Isra' dan Mikraj dan Kebakaran: All in One Day Part 1

Cerita 1
Hari ni jatuhnya Isra' dan Mikraj, maka banyaklah kisah-kisah yang diceritakan oleh Nabi Muhammad SAW dalam perjalanan baginda malam itu. Antaranya dipetik dari Kitab Muhimmah karangan Sheikh Abdullah Bin Abdul Fathoni 1384 Hijrah. Diceritakan oleh Sayydina Ali RA. Adalah pada suatu hari masuk aku ke dalam rumah Nabi SAW dan ada sertaku isteriku, Siti Fatimah RA. Maka tatkala aku dekat dengan pintu, maka sabda Nabi SAW:

"Siapa yang dipintu itu?"

Maka sahut Siti Fatimah; "Kami dengan suami kami, Ali. Hamba datang untuk mengadap engkau ya Rasulullah." Maka tatkala Rasulullah membuka pintu untuk kami, tiba-tiba kami dapati Nabi dalam keadaan menangis dengan tangis yang sangat. Maka kata Sayyidina Ali RA baginya;

"Penebusmu [adalahaku, engkau bapaku dan ibuku Ya Rasulullah, apakah yang menyebabkan engkau menangis ?'

~to be continued~

~petikan credited to Mimi~


Cerita 2 : Kebakaran


Hari ni, pertama kali dalam sejarah, telah berlakunya kebakaran yang dapat disaksikan sendiri warga sekolah. Mulanya rasa macam 'fire drill', pastu berdetik dalam hati, tengah hari rembang baru nak buat fire drill....ewah marah la tu konon.....tapi bila students perempuan ni berlari-lari anak sambil menjerit kesukaan lagaknya, (depa ingat ni telemovie ke apa) baru perasan memang betullah kebakaran. Apa lagi, kelam kabut semua cikgu ngan murid lari keluar kelas. Anisah dalam kelam kabut lupa tutup suis kipas, Aya pulak lupa nak amik buku rekod...but still I managed to remain calm (tak sangka). Menurut sumbernya, when the air-conditioner was turn on, terus jadi litar pintas. So bilik MPV yang penuh ngan PC's and other electrical equipments plus langsir, triggered fire. So, api dah start merebak dekat tingkap, sambar langsir dengan kerusi meja bagai, a few PC's also caught fire and as a result, broken glass window. (Masa ni Kak Kiah panik sebab dia takut keta dia meletup...Kak Kiah, kalau keta Kak Kiah meletup, keta yang kiri kanan pun sama gak meletupnya..namely my car and Fae's).

After a while, bomba pun sampai...but we still can see fire burning inside. the room. We leave the matter in the hands of experts to do their job. It took about more than half an hour to clear the fire and students were not allowed to go near the scene. Tapi ada la jugak mamat-mamat ni yang nak tunjuk hero la konon, lalu lalang as if kebal api.....So about an hour later, we were ushered to our respective classes and lesson resume as usual...well, so much adventure in one day.....tapi ada satu statement from Kak Zakiah:
Student : Cikgu, api

K Zakiah: Saya kata duduk buat keje
Student : Betul cikgu bilik MPV terbakar (mana dia tau ntah, padahal kelas
dia
hujung dunia)


* When things like this happen, the burden lies on the teachers. After the fire, we learnt that all the Form 5 students folio were burnt down. SPM is just around the corner, so they have to work extra hard to come up with a new one*









Sunday, July 19, 2009

Terima Kasih Daun Keladi

Salam dan selamat pagi,

Di pagi hari Ahad yang indah ini, saya tuan punyer blog yang tak seberapa hari ni ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada pengunjung blog saya yang masuk hari dah 3 orang. Gembira rasa bila ada blog sendiri as if macam rumah sendiri di buatnya. I can write and put up anything my heart desires, and of course kongsi my happiness, my sadness and my loneliness here at my own BLOG! Thank you Cik Muz, Cik Qis (cikgu yang baikkk) and Kak Emily for dropping by this very early in the morning. Hope I can manage my blog sebaiknya dan dengan support from my cyber friends, hope that this blog will survive many years to come..